Ordlista för SEO

 In SEO

Här finns en enkel och begriplig ordlista för termer inom SEO. Flera av dessa bör läsas som en kort samt förenklad beskrivning. Söker du en djupare förklaring kan du söka bland våra poster.

301 Redirect
Ett sätt att permanent vidarebefordra såväl besökare som länkar till en annan sida. Om adressen till en specifik sida ändras, kan du göra en 301 Redirect för att besökare skall hitta rätt. Detta är också en signal till sökmotorerna att uppdatera sitt index. En 301 redirect kan göras t.e.x. via PHP eller .htaccess.

302 Redirect
En tillfällig vidarebefordring av besökare och värden.

A

ALT Text/Tag eller Attribut
Beskrivning av en bild du använder på webbplatsen. Sökmotorer kan än så länge inte förstå bildinnehåll utan går på text. Genom att beskriva bilden kan du berätta för sökmotorn vad den föreställer samt varför den är relevant. Det är klart viktigt för bildsök och ranking.

Ankartext
Den klickbara texten i en länk. Din ankartext skall berätta för användaren vad som väntar om man följer länken. Vanligtvis är denna text understruken och i en annan färg än övrig text. Ankartexter har stor betydelse i länkprofilen och bör reflektera innehållet.

A/B test
En strategi för att mäta konverteringseffekt. Besökare delas mellan landningssida a och b. Konverteringsgraden jämförs sedan för att hitta vad som funkat bäst.

AdWords
En annonstjänst (PPC) från Google. Tydliga annonser som visas ovanför de organiska träffarna i SERP.

B

Blogg
En blogg är en del av webbplatsen var artiklar/nyheter postas kontinuerligt. Vid arbete med sökmotoroptimering är en blogg ofta ett bra sätt att varumärka sin webbplats och en strategi för att attrahera såväl besökare som sökmotorer.

B2C
Business to customer. Affärsverksamhet som riktar sig till konsument.

B2B
Business to Business. Affärsverksamhet som riktar sig till andra företag.

Bounce rate
Hur många besökare som omgående lämnar webbplatsen. Detta kan indikera t.ex. att webbplatsen inte känns trovärdig, att den saknar information som önskas, inte är vad besökaren hoppats.

Branded anchor text
När varumärke eller företagsnamn används som ankartext.

C

Canonical URL
En tagg som anger huvudkälla för visst innehåll. Genom att använda denna kan man komma tillrätta med problem som duplicerat innehåll. Finns samma information på flera sidor bör man använda denna tagg för att ange vilken källa som bör anses som egentligt original. I headern ser detta ut såhär: Om du använder tredjepartstjänster kan dessa använda GET-parametrar som ställer till indexeringen. Detta rättas till av canonical som exempel.

CSS (Cascading Style Sheets)
En del av webbplatsens kod som anger stilelement. Kort sagt ritningen för hur din webbplats ser ut.

Call to action
En benämning på text/design som uppmanar besökaren till aktivitet. T.ex. prenumerera.

Closed-circle content loop
Ett vanligt sätt att återanvända innehåll som postats tidigare. Detta omarbetas eller utökas för att sedan få nyvunnen exponering.

Content management system
CMS är förkortningen för content management system. Ett system som är till för att underlätta webbdesign och innehållshantering. T.ex. WordPress, Joomla, Drupal för att ta upp några.

Content marketing
En marknadsföringsstrategi som går ut på att ge användare relevant och bra information som del i ett varumärkes/marknadsföringsarbete. Ofta ett bra och effektivt sätt att även attrahera besökare och vinna trovärdighet på nätet. Används framförallt i kombination med länkar från bra webbplatser.

Cookies
Filer som lagras på besökarens dator för att spåra beteende. I Sverige behöver man som webbplats informera om man använder kakor.

Cookie values
Information i en kaka (cookie).

Click-through-rate (CTR)
Hur många procent som klickar på en annons och tar sig vidare till webbsidan.
Direkt trafik
Besökare som kommer direkt till webbplatsen utan sök.

D

Domän
Adressen till en webbplats. T.e.x. Webbstream.se. Dessa inhandlas och förnyas hos valfri registrar. Om du slutar betala för domännamnet släpps det slutligen fritt på marknaden.

F

The Fold
En term inom webbdesign som avser information vilken är synlig utan att behöva scrolla. Innehåll ”above the fold” är allting som är synligt direkt när man kommer in på webbplatsen. Det finns en hel del strategier för hur man använder sig av denna faktor för konvertering och ranking.

G

Generisk ankartext
Intetsägande ankartext som klicka här, denna sida, via länken osv.

Google Analytics
Ett verktyg för att analysera webbtrafik och beteende. Verktyget kommer från Google och innehåller även funktioner för att snabbare indexera en webbplats.

H

Headings/Rubriker
Text som är rubriker på en webbplats. En rubrik är inte en rubrik för att typsnittet är stort. För att en sökmotor skall uppfatta rubriken behöver du ange dess funktion i din html. T.e.x. <h1>Huvudrubrik</h1> eller <h2>Underrubrik</h2>. Vanligtvis ger detta även automatiskt ett större utseende.

HTML
Webbplatsens källkod och det som läses av sökmotorerna. Ett tips är att hålla din HTML så enkel och ren som möjligt för att underlätta spindling av densamma. Du kan t.e.x flytta designrelaterad information till CSS istället för att ha den synlig i HTML.

I

Inbound Link
Länkar från en annan webbplats. I studier visas länkar som en av de viktigaste rankingsignalerna.

Internal Link/Intern länk
Länkar från en del av webbplatsen till en annan del av samma webbplats.

Indexed Pages
De sidor på webbplatsen som indexerats av sökmotorer och som finns bland resultaten vid ett sök.

Inbound marketing
En marknadsföringstaktik som går ut på att posta relevant och nyttig information som tillför någonting.

Infographics
Grafisk information genom diagram och symboler.

J

Javascript
Ett scriptspråk som öppnar möjligheter för webbdesigners att använda diverse effekter. Sökmotorer har ofta svårt att läsa sådan information varför man generellt (inom SEO) avråder från att använda dessa funktioner.

K

Keyword/nyckelord
Ord man önskar ranka på i sökresultaten. Vill du synas vid sök på ”hattar” är detta ett nyckelord.

Keyword density/nyckelordsdencitet
En term som nu sällan används men som varit vanlig i fråga om texter. Siffran avser hur många procent som är nyckelord.

Keyword stuffing
En benämning på när en webbsida fyllt texter med oförsvarligt mycket nyckelord. Detta är direkt kontraproduktivt till följd av Googles algoritmer.

L

Link Building
Att tillföra fler länkar till en webbplats. Vanligtvis genom att köpa, byta, attrahera organiska eller via andra tekniker öka antalet hänvisningar.

Long Tail Keyword
Enkelt uttryckt nyckelordsfraser. Istället för ett ord som ”bussresor” kan det vara ”åka buss till Berlin”. Dessa fraser är precisa och har betydligt färre sökningar men de som söker på detta vis är ofta närmare att handla. För småföretag är det ofta bättre att ranka på longtail än på enstaka keywords. Dessa har inte samma konkurrens och går därför smidigare att ranka på än tyngre utsatta fraser.

Landing Page/landningssida
Den första sidan på en webbplats besökare kommer till när de klickar på en länk.

M

Metadata
Information som beskriver vad en webbplats handlar om. Detta har obefintlig effekt för ranking men kan spela roll för användare.

Meta Description
En kort fras som i allmänhet syns tillsammans med resultat i Google. Om du inte anger en sådan kan Google visa första orden på din sida. Att skriva intressant text innebär ofta fler besök.

Meta Keywords
För ett antal år sedan användes detta för att berätta för sökmotorer vad webbplatsen handlade om. Detta är nu helt borta och sökmotorer bryr sig inte om dessa ord.

mozRank
En logaritmisk mätalgoritm från SEOmoz. Utifrån en rad faktorer estimerar detta värde hur snabbt en webbplats antas ranka högt.

N

Nofollow
Ett länkattribut som anger att länken inte skall överföra länkkraft till målet. Vid internlänkning eller länkbygge handlar det om dess motsats: dofollow. I kod ser nofollow t.ex. ut så här: <a href=”http://webbstream.se” rel=”nofollow”>Om rel=nofollow</a>

P

Page Title
Webbplatsens titel. En av de tyngsta enskilda on-page rankingfaktorerna. De första orden i en title värderas högre än de senare.

PageRank
Ett historiskt värde från Google. Detta värde (1-10) visade webbplatsens styrka. Nu uppdateras inte detta värde.

Panda
En algoritmändring vilken bl.a. handlade om att minska incitamenten för webbmasters att posta undermåliga texter.

PPC (Pay-Per-Click)
En typ av marknadsföring som går ut på att anonsköparen betalar för varje klick/besök. Google Adwords är en sådan tjänst.

Private blog network
En samling webbplatser som ger varandra länkar.

R

Referrer String
En information som skickas från webbläsaren när man följer en länk. Den berättar bland annat varifrån besökaren kommer.

RSS Feed
Ett prenumerationsbaserat sätt att kontinuerligt få information om uppdateringar/nytt innehåll från en källa. En RSS Feed kan underlätta för användare som följer din sida.

S

SERP (Search Engine Ranking Page)
Kort och gott svarslistan från diverse sökmotorer. När du rankar topp 10 på Google innebär det att du har position 10 i Google SERP.

Sitemap
Ett dokument som utgör en karta över webbplatsens struktur och delar. En bra sitemap kan underlätta för sökmotorer att indexera innehåll på din webbplats och bidra till ranking för sidan.

Spindel
Ett program som går igenom hela webbplatser och inhämtar information. Sökmotorer använder egna spindlar för att kontinuerligt gå igenom nätet. Vill man stoppa en spindel kan man skriva detta i robots.txt. Det är ingen garanti att spindlar tar hänsyn till detta men de flesta stora följer informationen.

Semantic Distance
Hur nära relevans diverse ord har.

SSL
Ett protokoll för effektiv kryptering som gör webbplatsen säkrare. Dessa har https istället för http i sin adress. Vissa webbläsartillägg kräver SSL från alla webbplatser.

T

Trafik
Besökare till webbplatsen. Fysiska eller digitala.

Title
Webbplatsens titeli HTML vilken finns i källkodens header. Denna visas i sökresultaten och högst upp i webbläsaren. i.

U

URL
Webbadressen till en sida på nätet. T.e.x. Webbstream.se/kontakt.

Recent Posts

Leave a Comment

Kontakta oss

Önskar du offert eller har frågor kring synlighet på nätet? Skriv till oss.

Start typing and press Enter to search