Pay it forward?

 In Länkar, Ranking

Vill du ranka bättre i sökmotorerna och väger utgående länkar på guldvåg? Även om det kan sitta hårt att länka till en konkurrent, är det någonting som kan ge effekt! Naturligtvis handlar det om vad för artikel och sammanhang det rör sig om. Att länka utan eftertanke kan vara onödigt och kontraproduktivt. Det kan också verka underligt om man inte har en aktiv webbplats med blogg eller nyheter. En webbplats med relevant innehåll som ger bra information till dess besökare, kan dock vinna en hel del på att länka även till konkurrenter. Allt handlar om att positionera sig samt signalera vad för syfte man har med sin hemsida.

Konkurrenter legitimerar din verksamhet

Driver du en webbplats som rör SEO eller andra tjänster inom marknadsföring, kan en relevant länk till en konkurrent ha en rad effekter. Om du gör en rel=nofollow går du inte heller bet i fråga om länkkraft. Google (och flera sökmotorer) jobbar hårt för att klassificera webbplatser utifrån bl.a. inriktning. Länkar du till en framgångsrik konkurrent visar du tydligt att det finns en relevans mellan era verksamheter. Detta kan utifrån en rad tester bli en rankingsignal som bidrar till ökad ranking. Ett exempel på hur en sådan länk kan byggas kommer här som en länk till Niel Patels blogg där han tar upp ämnet i fråga.

Kort sagt går det utmärkt att vinna på att dela med sig även inom denna sektor.

Recent Posts

Leave a Comment

Kontakta oss

Önskar du offert eller har frågor kring synlighet på nätet? Skriv till oss.

Start typing and press Enter to search